onsdag 14 november 2012

Kärringar-fullständigt substitut!

Jahapp, ur veckans nyhetsflöde här i Rönnäs (så här långt) väljer jag att berätta om gårdagen.
Jag skulle kunna benämna det "kollektiv fostran av ettåring"

Igår va  det dags för veckans träff, i grannbyn den här gången, hos en kvinna jag aldrig varit hos tidigare. Vi är nu fyra (ibland fem) kvinnor som träffas en dag i veckan,från tidig förmiddag till eftermiddan, vi fikar,äter, skvallrar men framförallt så handarbetar vi och turas om att kolla Vega (som kommer bli tvungen att följa med på dom här kärringträffarna tills hon är sex och får fly till skolan ist!)

Det är makalöst..Annjessika är med,Vegas gudmor alltså, och att Vega tyr sig till henne är ett fullkomligt medvetet val jag gjort från tidig ålder, och så fort hon ser henne sträcker hon ut armarna och blir oftast inlyft i bärsjalen.(där hon somnar)

Men att Vega bara efter tre träffar, somnar i famnen på Annika, eller tröstas av en förstagångshanterare(av Vega) det är häftigt, jag tycker att det känns så bra när jag ser att hon är komfertabel med att vara hos andra- utanför familjen.
Hon är trygg.
Känns bra, och jag skulle inte vilja ha det på något annat vis, eller jo,
drömmen vore ju om vi hade äldre generationer som bodde på gården och umgicks med barnen dagligdags, men tills det händer...är kärringarna ett fullständigt underbart  substitut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar